Clock Icon
Phone Icon
RING 93 26 63 11

Hva er osteopati?

En osteopat ser på kroppen som en helhet og jobber med å finne sammenhengen mellom dine plager, din kropp og din hverdag.

Osteopati er en behandlingsform som ser på kroppen som en helhet. En plage er ofte sammensatt av flere faktorer og kroppen vil hele tiden tilpasse seg indre og ytre stress faktorer, både fysiske og mentale. Osteopaten vil kartlegge en helhetlig forståelse av dine plager. En feilfunksjon et sted på kroppen kan kompensere og føre til smerter et annet sted på kroppen. Osteopatens oppgave er å finne denne sammenhengen og behandle årsak og sammenheng.

Målet for osteopaten er å forminske de gjeldene symptomer, men også forberede den underliggende helsen slik at vevet så langt det er mulig kan forbedre seg slik at plagene ikke så lett vil gjenta seg.
Osteopaten vil også kartlegge andre viktige faktorer som livssituasjon, stress nivå, søvn mønster, fysisk aktivitet , ergonomiske forhold på jobb eller hjemme for å få en helhetlig forståelse av dine plager.
Ved hjelp av osteopati behandlingen vil akkumulering av påkjenninger og belastninger i kroppen gradvis avta. Veien til god helse og funksjon avhenger av at skjelett, muskler, sener, bindevevet, nervesystemet, sirkulasjonssystemet og livet ellers er i balanse. Dette er kjernen i osteopati.

En osteopat vil variere bruk av teknikker etter vurdering av hva som passer best til den enkelte pasienten og dens behov. En osteopat er opptatt å finne årsaken til et problem/plage og hvor i kroppen spenningene og kompensasjoner har satt seg hos hver enkelt pasient.
For eksempel kan et ankel overtråkk kan føre til en feilstilling i foten, noe som ofte skjer. Dette gir ofte drag i muskel og bindevevsnettverket i benet. Over tid kan dette gi smertetilstander i kne, hofte og rygg. Ved å korrigere ankelen kan for eksempel hoftesmertene forsvinne. I noen tilfeller må også hoften behandles lokalt.

En osteopat vil i sin behandlingsplan kunne gi råd som kan hjelpe pasienten på en helhetlig måte, da det kan være flere årsaker til plagene hos en pasient. Disse rådene kan f.eks. være råd om nødvendige livsstilsendringer, stressmestring, fysisk aktivitet eller andre tiltak.

Osteopati behandling er ikke bare rettet mot lindring av symptomer, men vil hjelpe kroppen og fungere bedre. Pasienter rapporterer ofte om en bedring i generelt velvære, energinivå og søvnmønster.

Hva kan behandles?
Arrow