Clock Icon
Phone Icon
RING 93 26 63 11

Vanlig plager

Pasienter som oppsøker osteopat har ofte:

- Ryggsmerter
- Nakkesmerter
- Hodepine, migrene, svimmelhet, bihuleplager
- Skulder, arm og håndleddsmerter, senebetennelser
- Bekkenplager og andre svangerskapsrelaterte plager
- Smerter/plager etter svangerskap
- Kjeveplager
- Idrettskader
- Plager fra hofte, kne, ankel og fot
- Stivhet og anspenhet i kroppen
- Plager relatert til stress, depresjon/nedstemthet og nedsatt energi/ME

Gravide

Osteopati kan hjelpe kroppens evne til å tilpasse seg forandringene og de påkjenningene som skjer under et svangerskap og selve fødselsprosessen.

Kroppen vår gjennomgår mange forandringer under en graviditet. Ettersom tiden går og fosteret vokser skjer nye forandringer i kroppen på forskjellige plan. Noen har ikke spesielle plager under graviditeten mens andre er plaget av smerter i bekken og andre steder på kroppen. Etterhvert som fosteret blir større og tar mer plass, påvirkes kroppsholdning, sirkulasjon og pust.

Vanlige plager under svangerskapet:

- Smerter i nakke og skuldre
- Ryggsmerter
- Plager og smerter i bekken og hofte
- Smerte i lyske og symfyse
- Smerter i bena
- Hodepine
- Sure oppstøt

Økt belastning

Under gaviditeten får muskulaturen i og rundt bekkenet økt belastning og kan bli spent, og betenthet/ irritasjon kan oppstå som følge. Dette kan igjen føre til at nerver kommer i klem. Feilstillinger i ett eller flere ledd i bekken og ryggsøyle kan føre til økt muskel senning, betente leddbånd og dermed mer smerte.

Bekkenløsning

Bekkenløsning er betegnelsen på den naturlige hormonforandringen som skjer under svangerskapet. Leddbånd blir mykere som følge av denne hormonelle påvirkningen og alle gravide har en naturlig bekkenløsning i større og mindre grad. Flest kvinner kjenner plagene senere i svangerskapet men hos noen opptrer plager tidligere. Smertene kan være forskjellige steder i bekkenets ledd: Bak på bekkenet (iliosakrale ledd) og på framsiden (symfysen). Smerter i hofter, korsben, korsrygg, og utstråling i lyske eller ned i bena er også vanlig.

Hvordan kan osteopati hjelpe?

Osteopati kan hjelpe slik at svangerskapets forløp skal foregå best mulig og forbereder til fødselsforløpet. Behandlingen hjelper kroppens evne til å tilpasse seg forandringene og de påkjenningene som skjer under et svangerskap og selve fødselsprosessen.
En osteopat identifiserer spenninger som har sammenheng med symptomene til pasienten. Etter å ha funnet årsaken til smertene vil osteopaten ved hjelp av skånsomme manuelle teknikker redusere spenninger i muskulatur, ligamenter og bindevev og øke bevegelighet i ledd som har låsning/lite bevegelighet.

Spebarn, barn og tenåringer

Spebarn, barn og tenåringsbarn kan ha nytte av osteopati behandling. Fødselen kan være en påkjenning og kan skape ubalanser og spenninger i kroppen hos de små. Vi bruker skånsomme teknikker for barna. Osteopaten undersøker barnet grundig og behandlingen tilpasses hver enkelt barn.

Plager hos spebarn og småbarn:

- Kolikk
- Asymmetri/skjevhet i hodet og utpreget favorittside
- Uro og søvnproblemer
- Ligger skjevt med hodet eller hele kroppen
- Ammeproblematikk
- Gråter mer enn andre
- Refluks
- Fordøyelsesplager
- Sen motorisk utvikling
- Vil ikke ligge på magen
- Problemer relatert til det såkalte KISS-syndromet

Behandling av barn og tenåringer

Det er stor forskjell på kroppens utvikling fra spebarn til tenåring til voksen. Det er flere faktorer som kan spille inn på kroppens utvikling. Skader fra fall fra store og små høyder eller perioder med raskt vekst kan påvirke muskler, ledd, sener, leddbånd og bindevev. Noen plager kan også skyldes kroppsholdning, overbelastning eller akutte skader og  idrett skader.

Problemstillinger hos større barn og tenåringer:

- Plager etter idrettsskader/bruddskader
- Smerter i muskler og ledd
- Hodepine/migrene
- Skrive-, lese-, konsentrasjons- og lærevansker,
- Kjeveproblemer evt.i forbindelse med tannregulering
- Bihule plager
- Kronisk mellomørebetennelser
- Holdningsrelaterte plager (f.eks ved mye skjermbruk)

Hvor mye koster det?
Arrow